Iskolai lövöldözésre készült!
(Meddig tart a szerencse? How long does luck last?)Iskolai lövöldözésre készült egy 17 éves miskolci fiú, aki tervét internetes chatfórumokon osztotta meg másokkal. A miskolci fiú a világban elkövetett iskolai lövöldözések iránti szimpátiáját adta közzé különféle közöségi platformokon és ezeken a felületeken megosztotta hasonló végkimenetelű terveit is. Rendszeresen keresett fel olyan weboldalakat, amik az USA-ban a közelmúltban történt lövöldözésekről számoltak be. Megosztott posztjai között voltak fegyveres konfliktusok, fegyvert használó bűnözők és kifejezte, hogy maga is szeretne fegyvert használni.
Az iskolai lövöldözés végrehajtását volt általános iskolájában tervezte végrehajtani és tervének megvalósításához - a híradások és a gyanúsítás szerint -, a 18. életévének betöltését követően fegyvert is vásárolt volna, amihez a szükséges engedélyeztetési eljárást már tanulmányozta is, valamint a terveihez szükséges lövésztechnikát is el akarta sajátítani. Elképzelése szerint kidolgozta hogyan hatolna be az épületbe, és a gondnok ellen hogyan használná fegyverét. Két húsz fős osztályterembe tervezte a bejutást, ötven főre tette azoknak a gyerekeknek a számát, akikkel szemben fegyvert szándékozott használni.
Tervei között szerepelt, ha a cselekményét végre tudja hajtani, akkor önmagával is végezne, ha azonban erre mégsem lenne képes, úgy a kiérkező rendőrök ellen fordítaná a fegyvert, és így kikényszerítené, hogy tűzharcban lelőjék.
A magyar hatóságokat az Interpol értesítette, és a külföldi jelzésre a szükséges intézkedéseket meg is tették, nagyon helyesen.
A Civil Akadémia a Radikalizmus Ellen (CARE) már közel egy éve hívja fel a figyelmet a radikális eszmék, gondolatok, egyre szélesebb megjelenésére, az iskolai erőszak egyre gyakoribb hazai megnyilvánulásaira. Hangsúlyozza a megelőzés fontosságát és a jelzőrendszer bővítésének fontosságát. A CARE az előadásokban és oktatások során hangsúlyozza, hogy mikre kell figyelni, és hogy hogyan reagáljunk ezekre a jelekre, jelzésekre. Tréningek során elmélyülnek azok az ismeretek, amikkel a biztonság, a biztonságtudatosság fokozható.
A miskolci fiú terve ördögijen hasonlít azokra az amerikai, illetve európai filmekre, ahol ilyen és ehhez hasonló cselekmények sokkolják a nézőket.
Dr. Németh Zsolt ny. r. ezredes kriminológus egyetemi tanár, a miskolci esettel kapcsolatban is elmondta, hogy az ilyen fiatalok problémás emberek, akiknek azzal a közeggel van bajuk, ahová tartoznak. Ha adtak is jeleket, jelzéseket, azokat nem ismerték, vagy nem megfelelően ismerték fel és nem, vagy nem megfelelően „kezelték”. Így hiába is jelezte a fiú maga módján a problémáit, azok nem értek célba.
Az, hogy mennyire közömbösek lettünk egymás iránt, jelzi a mostani miskolci eset is, hiszen a közösségi platformokon megjelenő konkrét tervek, megosztások senkinél sem kapcsolták be a vészcsengőt.
Németh Zsolt szerint a szülői felelősség témakörét nem kell feszegetni, hiszen minden szülő maga is hozott, és a környezetében tanult identitással dolgozik.
Én, mint radikalizmus és vallási szélsőségességek tanácsadó fontosnak tartom, hogy még több tudást adjak át a megelőzés és a jelek-jelzések megfelelő értékelése területén, hogy még szélesebb társadalmi körben, még több társadalmi szereplő részére juttassam el az üzeneteket: Ezzel a jelenséggel foglalkozni kell!!
A radikális eszmék, gondolatok, akár iskolai agresszióban, munkahelyi konfliktusok kezelésében, de sportpályán és azok öltözőikben elkövetett bullyingban is megnyilvánulhatnak, de akár társadalmi csoportok ellen elkövetett súlyosabb támadásban is testet ölthet.