Iskolai erőszak, BULLYING
November 18-án az elektronikus sajtóban is megjelent egy tanulmány, ami az UNICEF Magyarország megbízásából készült. Az eredménye elképesztő adatokat mutatott. Magyarországon az iskolások zöme, közel kétharmada volt már áldozata iskolai bántalmazásnak.
A felmérésben résztvevő fiatalok 85%-a már saját bőrén tapasztalta az iskolai erőszak valamilyen formáját és 66%-uk rendszeresen – akár napi szinten - szembesül fizikai, vagy verbális erőszakkal.
Az iskolai erőszak nem marad az intézmény falai között, iskolán kívül a köztereken és az online térben is folytatódik.
A felmérés rámutat arra is, hogy a bántalmazásban nemcsak az osztálytársak, hanem más iskolai, sportközösségek tagjai és a pedagógusok is célpontok.
A leggyakrabban előforduló bántalmazási forma a lelki bántalmazás mellett az, ha valakit kizárnak a gyerekek a közös programokból. A bullying az iskolán kívül az online térben folytatódik, ami a gúnyolódásban, szidalmazásban ölt testet.
Az első ilyen „élménnyel” 6-10 évesen találkoznak a gyerekek, akik a szülőktől, osztályfőnöktől tudnak segítséget kérni, de sok gyermek úgy érezte a felmérés szerint, hogy nincs kihez fordulni. Ezek a gyerekek egyedül kell, hogy megküzdjenek a kialakult helyzettel. A segítség nélküli, a szakértői segítség nélküli megküzdés nem minden esetben hatásos, hiszen annak eredménye lehet egyrészt mentális probléma, ami a későbbi társas viselkedésben, a beilleszkedésben, önmegvalósításban jelenhet meg, másrészt a bántalmazott által kifejtett radikális cselekményben - a bántalmazó irányába - nyilvánulhat meg, ami már emberi életet is követelhet. Ilyen, vagy ehhez hasonló esetekkel idehaza is találkozhattunk az elmúlt időszakban.
Az iskolai erőszakot elkövetőknek szintén segítségre van szükségük és nem biztos, hogy a megbélyegzés hatásos. A kutatások kimutatják, hogy a bántalmazást elszenvedő gyerekek kis hányada maguk is követett el mással szemben bántalmazást. A bántalmazók maguk is tele vannak belsőfeszültséggel, mivel más közösségben maguk is áldozatok, vagy egyéb gondok, problémák kihatással vannak rájuk.
A bullying minden formája negatívan hat a gyerekekre, rossz érzéseket okoz bennük, önbizalmukat rombolja, saját magukról alkotott kép torz lesz, és ezen felül elveszítik társas kapcsolataikat, elszigetelődnek, magukra maradnak és feszültté válnak, szoronganak. Az élet minden kihívását stresszként élik meg, teljesítményük látványosan romlik. Ilyenkor fordulnak maguk ellen és önsértést, vagy fordulnak a társadalom ellen, és követnek el radikális cselekményeket. Ha a lakókörnyezet, az iskolai közösség nem ismeri fel a jeleket, jelzéseket, ha mindenki ezt magánügyként kezeli, akkor következik be a baj.
A CARE és együttműködő partnerei segítséget kínálnak a radikalizmus és a radikalizáció, a bullying és a cyberbullying folyamatának és jeleinek megismerésében.
A felismeréshez nyújtunk segítséget, ami a biztonságot, biztonságtudatosságot fokozza és egyben segít megelőzni a bajt. A siker kulcsa a felismerés, megelőzés és gond esetén szakemberek bevonása.
Vissza